Francuski supersamochód z lat 90. to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów, a Venturi Atlantique, który właśnie pojawił się na sprzedaż w Wielkiej Brytanii, stanowi znakomitą alternatywę dla bardziej znanych modeli z tamtej epoki.
Chociaż Francuzi kojarzeni są głównie z produkcją zwinnych hatchbacków i sukcesami w sportach motorowych, mają na koncie kilka naprawdę wyjątkowych maszyn. Wśród nich wyróżnia się Venturi, marka założona w 1984 roku, która pomimo zmian, nadal istnieje.
Warto wspomnieć, że Venturi, dziś uczestnik Formuły E, kiedyś tworzyło wyjątkowe samochody spalinowe, takie jak Atlantique. Ten rzadki model, mimo swojej ekskluzywności, nie kosztuje fortuny na rynku wtórnym. Przykładem jest egzemplarz z Wielkiej Brytanii.
Atlantique 300 zachwyca wyglądem nawiązującym do Ferrari 355 i Lotusa Esprit. Jego kompozytowe nadwozie i centralnie umieszczone V6 prezentują się wspaniale. Konkretny egzemplarz posiada 3-litrowy, doładowany silnik o mocy około 285 KM. Dostępne były także wersje wolnossące oraz starsze modele z 2,5-litrowym silnikiem.
Ten Venturi Atlantique 300 z 1998 roku osiąga 100 km/h w 5,7 sekundy i rozwija prędkość do 280 km/h, co jest imponujące nawet dziś. Przejechał jedynie 59 500 km i jest jednym z zaledwie sześciu egzemplarzy z kierownicą po prawej stronie, co czyni go niezwykle unikatowym.
Cena 39 995 funtów za tak wyjątkowy samochód wydaje się więcej niż rozsądna. Venturi, marka powstała w połowie lat 80., początkowo produkowała prototypy z silnikami Volkswagena i Renaulta, a wkrótce wprowadziła pierwsze modele na drogi publiczne.
Na początku lat 90. Venturi zyskało rozgłos dzięki własnemu pucharowi wyścigowemu i uczestnictwu w Formule 1. Jednak ambitne plany nadwyrężyły finanse firmy, co doprowadziło do wprowadzenia Atlantique 300, mającego konkurować z Porsche 911, Honda NSX, Ferrari 348 i Lotus Esprit.
Atlantique 300, z silnikiem V6 i dwoma zaworami na cylinder, wyposażono w turbodoładowanie. Silnik ten, znany także z Renaulta Alpine A610, osiągał 285 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Połączony z pięciobiegową skrzynią ręczną, napędzał tylną oś, umożliwiając osiągi na poziomie rywali.
W 1998 roku Atlantique 300 przeszedł modernizację, która zwiększyła moc do 310 KM dzięki dwóm turbosprężarkom. Na jego bazie powstała także wersja torowa, przekraczająca 400 KM. Venturi produkowało Atlantique 300 do 2000 roku, po czym firma, zmieniając właścicieli i siedzibę na Monako, skupiła się na samochodach elektrycznych.